Master Stedenbouw
Steden zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie en fascinatie, door mensenhanden gemaakt. In de master Stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst leer je de stad in al haar complexiteit en vaak onvoorstelbare schaal te begrijpen, slimme strategische ontwikkelvoorstellen voor haar toekomst te doen en zowel functionele als attractieve ontwerpvoorstellen voor concrete plekken in de stad te maken.
Als stedenbouwkundige kun je de wensen van burgers, ondernemers en bestuurders en de abstracte analyses, theorieën en verhalen van sociologen, economen, planologen, verkeerskundigen en soortgelijke disciplines vertalen in concrete en betekenisvolle ruimtelijke ontwerpvoorstellen. Voor straat, buurt, wijk, stad en stedelijke regio. Aan de Academie krijg je daarbij alle handvatten aangereikt om je te ontwikkelen tot een centrale en verbindende persoon in het bouwen aan de stad en een veelzijdige, en authentieke beroepsuitoefenaar te worden.
Studieoverzicht Stedenbouw 24-25
ONZE MISSIE: SAMEN BOUWEN AAN EEN DUURZAME TOEKOMST
Als nieuwe generatie ruimtelijk ontwerpers en kritische denkers staan de studenten voor urgente en complexe uitdagingen — klimaatverandering, grondstoffenschaarste, energietransitie, sociale ongelijkheid en afnemende biodiversiteit: allemaal ruimtelijke vraagstukken waarvoor nu antwoorden moeten worden gezocht om perspectief te bieden op een duurzame en inclusieve toekomst. In het onderwijs en onderzoek op de Academie van Bouwkunst Amsterdam staan deze onderwerpen centraal.
CURRICULUM
De drie opleidingen hebben elk eenzelfde opbouw. In de zes onderwijssemesters die voorafgaan aan het afstuderen, worden zes soorten onderwijsvormen parallel aangeboden:
- Projecten (P)
- Onderzoek (O)
- Vormstudies (V)
- Colleges (C)
- Keuzevakken (K)
- Reflectie (R)
Deze 3 onderwijsvormen worden aangevuld met:
- Tools in semester 1 en 2
- Intercultural Competences in semester 3
- de Winter School tussen semester 1 en 2
- de Graduation Clinic in semester 6
Met deze onderwijselementen wordt niet alleen aandacht gegeven aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, maar wordt ook actief aan het eigen portfolio gewerkt.
BEROEPSERVARING
Onderdeel van de opleiding aan de Academie van Bouwkunst is het verwerven van relevante beroepservaring. Het werken in de praktijk vindt tegelijkertijd met de studie plaats: concurrent onderwijs. In het algemeen betekent dit voor een student architectuur werk op een architectenbureau, voor een student stedenbouw op een stedenbouwkundigbureau of bij een stedenbouwkundige dienst, en voor een student landschapsarchitectuur op een bureau voor landschapsarchitectuur of bij een dienst waar relevant landschapskundig ontwerpwerk wordt verricht.
Ook is het mogelijk om op freelance basis voor meerdere werkgevers te werken in de discipline waarin de student studeert.Het is toegestaan om de studie aan de Academie van Bouwkunst te combineren met een eigen praktijk of onderneming. In dat geval is het een voorwaarde dat je vooraf in een schriftelijk verzoek aangeeft wat de werkzaamheden zijn die je verricht, onderbouwt hoeveel tijd je aan deze werkzaamheden werkt, welke beroepskwalificaties daarmee worden ontwikkeld en wie je mentor is die je bij deze werkzaamheden begeleidt. Daarnaast motiveer je waarom de werksituatie in kwalitatief opzicht voldoet aan de eisen die de Academie stelt. Na goedkeuring van de opleiding kan je deze praktijk- en beroepservaring opnemen in de te beoordelen praktijkdocumenten.
SEMESTER 1
P1a (AUL) Unlearning
P1b (UL) Open Realm
O1 (AUL) Methods
V1a (AUL) Natural Matter
V1b (AUL) Technical Matter
T1 (UL) Landscape analysis / Urban space
C1 (AUL) Foundations and Reflection
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 2
WS (AUL) Winter School
P2a (AU) Typology
P2b (U) Neighbourhood as a Resource
O2a (U) Reading the City
O2b (AUL) Ecosystems and Reflection
V2a (AUL) Inspirational Matter
V2b (AUL) Self-Growing Matter
T2 (UL) Landscape analysis / Urban space
C2 (AUL) Book and Debating Club
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 3
P3 (U) City as a Resource
O3a (U) Urban Degrowth Methods
O3b (U) Urban Systems and Infrastructures
IC (AUL) Intercultural Competence
C3 (AUL) Practices
R3+R4 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 4
P4 (UL) Regional Research and Design
O4a (UL) Regional Research
O4b (U) Metropolis and Urban Region
C4 (AUL) Perspectives
R3+R4 (AUL) Reflective Competence
In het vierde jaar vangt het afstudeertraject aan. Onze eindtermen Stedenbouw zijn als volgt:
DISCIPLINE
- Het vermogen om ruimtelijke concepten en stedelijke ontwerpen te maken op verschillende schaalniveaus die voldoen aan zowel esthetische, als technische en functionele eisen;
- Passende kennis van de internationale geschiedenis en de theorie van de stedenbouw, en van de relatie met andere disciplines die betrokken zijn bij ruimtelijke ordening;
- Inzicht in processen die hebben geleid tot menselijke nederzettingen en arbeidspatronen vanuit cultuur- en natuurhistorisch perspectief;
- Vaardigheden en methoden om een plan en ontwerp visueel duidelijk te maken aan anderen, schriftelijk en mondeling;
- Vaardigheden in termen van stedelijk onderzoek, inzicht in planning en ontwerp methodologieën en vaardigheid met betrekking tot de fysieke, structurele en historische analyse van stedenbouwkundige verschijnselen en oplossingen in Nederland en daarbuiten;
- Passende kennis van de organisatie, instrumenten en hulpmiddelen van de ruimtelijke ordening en planningsniveaus in Nederland;
- Passende kennis van de inhoud van en vaardigheid in andere disciplines betrokken bij ruimtelijke vormgeving, te weten architectuur, en tuin- en landschapsarchitectuur;
CONTEXT
- Passende kennis van de sociale wetenschappen, economie, sociale en historische geografie en ecologie;
- Passende kennis van de stadsfysica in een (inter)nationale context en van het ruimtelijke ordeningsrecht in Nederland;
- Passende kennis van ontwikkelingstechnologie en civiele techniek, in het bijzonder die met betrekking tot hydrologisch regime, land- en waterbeheer, bouwrijp maken, nutsvoorzieningen en openbare werken in Nederland;
- Passende kennis van het beheer van de gebouwde omgeving en inzicht in en vaardigheid in de methoden van stedelijke beheerprocessen;
BEROEP
- Inzicht in het beroep van stedenbouwkundige in de samenleving in Nederland en buitenland;
- Het vermogen om na te denken over de relatie tussen mensen en ruimtes en het afstemmen daarvan op menselijke behoeften en normen bij het ontwikkelen van een ruimtelijk concept voor stedenbouwkundig ontwerp in Nederland en daarbuiten;
- Vaardigheid in het beoordelen van een stedenbouwkundig ontwerp in relatie tot normen en regels van vorm, functie, technische uitvoering, ruimtegebruik en milieu omstandigheden die van toepassing zijn op de context;
- Adequate kennis van en inzicht in procedures en processen van besluitvorming.
Beroepsperspectief
De Academie van Bouwkunst stimuleert haar studenten om het maximale uit hun talenten te halen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau en regelmatig wordt het werk van studenten van de Academie bekroond met de Archiprix of andere prijzen.
Na de masteropleiding Stedenbouw heb je de beschikking over een breed en gefundeerd ontwerp- en onderzoeksinstrumentarium en kun je nationaal en internationaal opereren als stedenbouwer. Daarbij kun je als zelfstandig ontwerper binnen een bureau, overheid of instelling effectief samenwerken met andere disciplines in het ontwerp-, plan-, en uitvoeringsproces, of je eigen bureau beginnen.
Stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst
Titel
Het diploma Stedenbouw van de Academie van Bouwkunst geeft afgestudeerden het recht op zelfstandige beroepsuitoefening van het beroep Stedenkundige en voldoet aan de toelatingseisen van de verschillende registers die in de Wet op de Architectentitel geformuleerd zijn. Als afgestudeerde heb je rechtstreeks toegang tot het Architectenregister.
Interdisciplinair en internationaal
Architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur zijn zelfstandige disciplines, maar tegelijkertijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Academie van Bouwkunst Amsterdam is de enige Nederlandse ontwerpopleiding die deze drie ruimtelijke disciplines in samenhang aanbiedt. Door de focus op de essentie en vaardigheden van jouw vak en door tegelijkertijd deels te werken in interdisciplinaire groepen, ben je voorbereid op een geïntegreerde beroepsuitoefening in het huidige werkveld. Waarin, binnen vervagende grenzen, een toenemende vraag is naar jouw specifieke ontwerpvaardigheid.
Werken in een internationale context wordt steeds belangrijker. De Academie onderhoudt dan ook een actief netwerk met buitenlandse opleidingen, waarmee op kleine schaal studenten en docenten worden uitgewisseld en is lid van de European Association of Architectural Education (EAAE).
Inspirerende omgeving
De Academie voor Bouwkunst is een kleinschalige opleiding in het centrum van de stad. Alle elementen van het stedelijke landschap die worden bestudeerd en onderwezen zijn terug te vinden in de context die ons omringt. Zo wordt de stad jouw eigen laboratorium, als maatschappelijk bouwwerk, historisch kunstwerk en blijvende ontwerpopgave. Tegelijkertijd is het werk van de studenten weer waardevol voor de stad zelf. Met de onderwerpen die de Academie agendeert en de ontwerpen die de studenten maken creëren we keer op keer een parallelle werkelijkheid, die zeker niet aan zeggingskracht onder hoeft te doen.
Afbeelding header: Afstudeerproject De Duivendrechtse Poort door alumnus James Heus.