Een architect heeft verbeelding nodig. Verbeelding om ruimtes te ontwerpen, passende materialen te vinden en een gebouw te laten functioneren. En zich daarbij in te leven in wat de gebruiker gaat ervaren in het gebouw: hoe prikkel je zintuigen en stimuleer je ontmoetingen?
In de minor Architectuur van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam dagen we je uit om je verbeelding te verdiepen. Met creatieve vakken en inspirerende docenten die je leren te werken vanuit jouw verbeelding en intuïtie. Je kunt je aanmelden als je een hbo-opleiding Bouwkunde of een vergelijkbare opleiding volgt.
Waarom deze minor?
* Je leert zoeken naar het onbekende en werken vanuit je intuïtie en het toeval.
* Je maakt kennis met historische en hedendaagse denkbeelden over architectuur.
* Je raakt geïnspireerd door boeiende docenten, lezingen en excursies.
* Je vergroot je inzicht in het vak van de architect.
* Je oefent met nuttige onderzoeks- en presentatietechnieken, zoals fotografie en tekenen.
* Je leert door praktische uitdagingen: je ontwerpt en experimenteert veel zelf, bijvoorbeeld met maquettes.
* Door alle ervaringen wordt je nieuwsgierigheid gevoed en vorm je je eigen visie.
Drie uitgangspunten
Verbeelding kent drie uitgangspunten: inspiratie, ontwerpen door veel zélf te experimenteren en helder communiceren.
1. Inspiratie
Tijdens deze minor dagen we je uit om je verbeelding verder te ontwikkelen. Als architect ben je de regisseur van de ervaring en de verbeelding die daarbij hoort. Tijdens deze minor krijg je de ruimte te ontdekken wat jou fascineert en inspireert. Hoe jouw verbeelding tot leven komt en hoe je haar kunt omzetten en vertalen naar een gebouw. Onderzoek, analyse, ideevorming, productie en presentatie vloeien in elkaar over in een ontwerpproces met als doel: architectuur maken. Je werkt zelf aan verschillende ontwerpopgaven en oefeningen binnen die ontwerpopgaven. Lezingen van inspirerende architecten en kunstenaars, en excursies naar architectenbureaus en projecten ondersteunen de oefeningen waar je in die week mee bezig bent.
2. Ontwerpen door zélf te experimenteren
We dagen je uit met korte opgaven die creatief en intuïtief ontwerpen stimuleren en waarbij je handen en het gereedschap een belangrijke rol spelen. De ontdekkingen die je zo doet, kunnen veel opleveren. Het product (modellen of tekeningen) staat niet van tevoren vast. Door steeds vanuit een verschillend uitgangspunt te starten, bijvoorbeeld een materiaal, beeld, kunstwerk of verhaal, wordt je verbeelding gestimuleerd. De ontwerpvaardigheden die je in de eerste periode van de minor opdoet, komen van pas tijdens de grotere ontwerpopgave in het tweede deel van de minor.
3. Helder communiceren
Naast inspiratie en een ontwerp heb je communicatieve vaardigheden nodig om je ideeën te vertellen en zichtbaar te maken. Je kunt een prachtig idee hebben, maar als je het niet kunt overbrengen is het moeilijk om andere mensen enthousiast te maken. Tijdens deze minor leer je hoe je maquettes, tekeningen, foto’s, collages en boekjes kunt maken om je ideeën te verbeelden. Door je werk te communiceren, bespreken en presenteren reflecteer je op je werk en leer je dit steeds verder aan te scherpen. Welke manier van communiceren werkt het beste om jouw plan overtuigend te presenteren?
Praktische onderwijsmethode
Op de Academie van Bouwkunst in Amsterdam geloven we in ‘leren van ervaringen’ en ‘in de praktijk toepassen van theorie’. Onze manier van lesgeven is hierop aangepast. De combinatie van studeren en concreet oefenen is een wezenlijk onderdeel van de minor.
Tijdens de minor Architectuur werk je aan vijf leerdoelen:
1. Kennis van architectuur, analyse, vormstudie, historie en het vakgebied en de vakuitoefening van architecten.
2. Kennis van architectonische programma’s, functionele systemen, duurzaamheid, typologieën en het vakgebied en de vakuitoefening van architecten.
3. Onderzoeks- en ontwerpvaardigheden op het gebied van culturele, programmatische en technische aspecten.
4. Onderzoeks- en ontwerpvaardigheden op het gebied van planuitwerking, detaillering en materialisering.
5. Vaardigheden op het gebied van conceptueel en academisch denken en debat-, communicatie- en presentatietechnieken.
Welke vooropleiding heb je nodig voor de minor Architectuur? Je kunt je via Kies op Maat aanmelden in een van de volgende gevallen:
* Je volgt een bachelor hbo-opleiding Bouwkunde
* Je volgt een vergelijkbare bachelor hbo-opleiding
* Je beheerst minimaal de Engelse taal op niveau B2
Voor je toelating tot de minor Architectuur stuur je ons je cv, je motivatiebrief, je portfolio en je behaalde diploma’s en cijferlijsten via Kies op Maat. Op basis hiervan beoordelen wij of je geschikt bent voor de minor.
Om toegelaten te worden tot de selectieprocedure van de minor Architectuur aan de Academie van Bouwkunst moet je voldoen aan de onderstaande criteria:
- Je volgt op dit moment een relevante Nederlandse bachelor (zie onder vooropleidingen), die aangesloten is bij Kies op Maat.
- Je meldt je aan via Kies op Maat met een ondertekende leerovereenkomst.
- Je hebt nog geen afgeronde bachelor.
Selectieprocedure
Een selectieprocedure maakt deel uit van de toelating tot de minor Architectuur. Selectie wordt gedaan door de toelatingscommissie en vindt plaats op basis van motivatie, portfolio, en de gestelde eisen.
Er melden zich elk jaar meer studenten aan dan we kunnen toelaten. Daarom is de selectie zorgvuldig. Daarbij wordt ook gelet op een evenwichtige mix in het toe te laten cohort.
Voor de minor Architectuur meld je je aan via Kies op Maat.
Aanmelden kan alleen als jouw huidige opleiding:
- aangesloten is bij Kies op Maat;
- een leerovereenkomst wil aangaan met onze Academie.
Deadline aanmelding
We bieden de minor Architectuur eenmaal per jaar aan in het eerste semester: van eind augustus tot en met januari. De aanmelding voor studiejaar 2024-2025 is gesloten. Vanaf februari 2025 gaat de inschrijving via Kies op Maat weer open voor studiejaar 2025-2026.
Wanneer krijg je een voldoende voor de minor?
De minor is in totaal 30 EC. Voor alle programmaonderdelen geldt aanwezigheidsplicht.*
Aan het eind van de minor beoordeelt een beoordelingscommissie je prestaties op grond van:
* je resultaten voor de studio’s en workshops;
* je aanwezigheid en actieve deelname bij lezingen, oefeningen, excursies en bureaubezoeken;
* de digitale eindpresentatie van je werk.
De beoordelingscommissie bestaat uit de coördinatoren, aangevuld met gastdocenten en/of de hoofden van de opleidingen. Zij stellen samen jouw eindbeoordeling op. Gedurende de minor ontvang je van elke beoordeling een beoordelingsformulier met toelichting. Haal je voor een of meer onderdelen een onvoldoende? Dan weegt de beoordelingscommissie dit af binnen je geheel aan behaalde resultaten. Dit kan leiden tot een negatieve eindbeoordeling of tot een aanvullende opgave van ongeveer twee weken, direct na je eindpresentatie.
* Voor alle programmaonderdelen geldt aanwezigheidsplicht. Wanneer je niet aanwezig kunt zijn, meld je dat van tevoren bij de coördinator en de desbetreffende docent, of, wanneer dit niet mogelijk is, bij het studiesecretariaat van de Academie van Bouwkunst: avb-premasters-minors@ahk.nl
Doorloop je de minor Architectuur met succes? Dan maak je later een grotere kans op selectie voor een master aan de Academie van Bouwkunst.
Onze masteropleidingen leiden je op tot een behendige en authentieke ruimtelijk ontwerper. Je leert ontwerpopgaves helder te (her)formuleren en krachtige conceptuele denkbeelden te vormen. Je weet hoe je deze in concrete ruimtelijke ontwerpvoorstellen vertaalt. Daarnaast leer je hoe je een plan wervend presenteert en hoe je over jouw ontwerpoverwegingen in debat gaan.
Twijfel je of je voldoet aan de toelatingseisen? Heb je vragen over het aanmelden? Heb je andere vragen?
Stuur gerust een e-mail met je vraag aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam via avb-premasters-minors@ahk.nl
Hoe ziet je rooster eruit?
De minor begint eind augustus en eindigt in januari. De lessen volg je doordeweeks van maandag tot en met vrijdag van 9.30 tot 16.30. Af en toe wijken we af van dit schema.
Welke vakken en programma onderdelen volg je?
In deze lezingenreeks komen belangrijke onderwerpen uit de architectuurgeschiedenis en de architectuurtheorie aan de orde.
Middels een aantal excursies wordt onderzocht hoe een architect van idee naar gebouw werkt. Het begint op het bureau bij de architect waar een project wordt toegelicht aan de hand van tekeningen, maquettes en verhalen. Daarna wordt het project samen met de architect bezocht. Soms zijn het al gerealiseerde projecten, soms is het project nog in aanbouw. Leerdoel is het opdoen van kennis met betrekking tot de vertaling van een idee of een fascinatie tot het maken van een ontwerp en het ontwikkelen van een werkwijze waarbij de nadruk ligt op de integratie tussen het concept en het denken in oplossingen.
Aan de hand van architectonische voorbeelden wordt middels kijk- en doe oefeningen onderzocht welke middelen ingezet kunnen worden om een specifieke architectonische kwaliteit te bereiken. Doel hiervan is dat je je bouwkundige kennis gericht kunt gaan inzetten in je ontwerp. In een reeks thematische mini-opgaven ga je met je kennis aan de slag. Deze opgaven en de thema’s zijn nauw verbonden met de ontwerpopgave die hier op aansluit.
De ontwerpopgave speelt zich af in een groene zone van de stad Amsterdam. Een ontwerp voor een werk-woning voor een specifieke opdrachtgever. In welke mate hebben het beroep van de opdrachtgever en de materialen in de directe omgeving invloed op het ontwerp van de werk-woning? Er zal op verschillende schaalniveaus aan het ontwerp gewerkt worden en veel gecommuniceerd worden aan de hand van maquettes.
Tijdens deze oefening leer je een reeks representatieve gebouwen kennen d.m.v. analyse, bezoek en evaluatie. Doel van de oefening is het uitbreiden van je architectonische ‘bibliotheek’, goed te leren kijken en analyseren en vooral het herkennen van ideeën achter een ontwerp en de koppeling met het fysieke gebouw.
Doel van het vak Materiaal & Ontwerp is kennis en inzicht te verwerven in de relatie tussen het proces van het maken en het ontwerp. Je leert te denken vanuit het materiaal en van hieruit uitgangspunten voor het ontwerp te formuleren. Je leert gevonden principes te relateren aan de praktijk van de architectuur en het bouwen, en daarnaast kritisch te kijken en reflecteren op zelfgemaakte objecten. De manier van werken en denken komen ook aan de orde; de balans tussen regels en vrijheid. Deze lessen bestaat uit 3 workshops van 2 dagen per week. Tijdens de workshops wordt er met verschillende gronden en technieken gewerkt in klei, zand en gravel.
Architectuur is een taal. Een ontwerp uitgangspunt wil uitgelegd kunnen worden. Tekenen is een van de oudste en meeste fundamentele manieren van communiceren. Door een tekening kunnen de esthetische waarden, betekenisleer en cultuur begrepen worden van de ‘schrijver’. Tijdens deze lessen wordt er gefocust op twee vaardigheden die het meest cruciaal zijn in het gebruik van een tekening als communicatie middel:
1 - duidelijk verbeelden van een idee
2 - de unieke taal van de ontwerper
Deze kwaliteiten worden verder ontwikkeld door ontdekking en volhardende oefening. Elke student zal met behulp van de docent verschillende materialen en technieken kiezen, die het beste aansluiten bij zijn/haar ontwerp. Tekeningen zijn niet bedoeld om de ‘realiteit’ weer te geven maar meer om het fundamentele idee achter het ontwerp vast te leggen, de emotionele inhoud.
Idee en doen. Maquettes zijn essentieel in het architectonisch onderzoek. In deze oefening leer je effectieve maquettes maken. Welke methoden werken voor welke schaal? Hoe kun je met eenvoudige materialen prachtige maquettes maken? Er wordt gewerkt vanuit het materiaal dat je gebruikt en wat het materiaal kan betekenen voor een maquette. Je werkt in de maquettewerkplaats van de Academie.
Het woord fotografie is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk: schrijven met licht. Fotografie is een prachtig communicatiemiddel om je eerste ideeën over een ontwerp mee vast te leggen. Van begin tot eind kan fotografie je helpen bij de totstandkoming van een ontwerp: allereerst om een bepaalde sfeer weer te geven tot het presenteren van je uiteindelijke ontwerp en maquette. In 5 weken wordt architectuurfotografie onderwezen. Daarbij zijn onder andere de stad en je maquettes het onderwerp.
Je werk ordenen en goed documenteren is heel belangrijk. Als afsluiting van het programma van de eerste 2 maanden van de minor, maken jullie onder begeleiding van een grafisch ontwerper een boekpresentatie. Hierin staat het doorlopen proces en de combinaties van de verschillende programmaonderdelen centraal en wordt ook gereflecteerd op de vakken die zijn afgesloten. Je krijgt basiskennis over het programma Adobe Indesign en wordt uitgedaagd om een consistent document te maken wat jouw persoonlijke signatuur heeft. Als afsluiting van de minor maken jullie nog een boek wat inhoudelijk gaat over je ontwerpopgave. Met de opgedane ervaring tijdens boek 1, ben je in staat dit boek nog persoonlijker te maken. Hiermee heb je zowel digitaal als in hard copy een prachtig document wat jouw ontwerptraject representeert en waar je bijvoorbeeld bij een sollicitatie mee aan kunt komen.
Je werk helder en enthousiast kunnen overbrengen is essentieel. In de laatste twee weken van het ontwerpproject werk je onder begeleiding aan een tekst die korten krachtig vertelt waar je ontwerp over gaat. Vervolgens wordt je begeleid in het presenteren van je ontwerp aan de hand van deze tekst.