Master Architectuur
In de master Architectuur aan de Academie van Bouwkunst leer je om binnen het brede vakgebied van de architectuur je eigen positie te vinden en uit te dragen. Het concurrent model, een bewezen combinatie van studie en werkervaring, bevlogen gastdocenten uit de praktijk en de kleinschalige en internationale opleiding midden in de stad bieden alle handvatten om je te ontwikkelen tot volwaardig architect. Om uit te groeien tot een inspirerende ruimtekunstenaar met een eigen architectonisch handschrift, die volledig is geëquipeerd om een centrale rol te spelen in het ontwerpproces. Aan de Academie van Bouwkunst word je opgeleid tot een architect die zijn nek durft uit te steken en die in staat is om verder te kijken dan de wereld die je al kent. Je ziet mogelijkheden, kunt inspireren, durft keuzes te maken en weet deze te integreren.
Interdisciplinair en internationaal
Architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur zijn zelfstandige disciplines, maar tegelijkertijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Academie van Bouwkunst Amsterdam is de enige Nederlandse ontwerpopleiding die deze drie ruimtelijke disciplines in samenhang aanbiedt. Door de focus op de essentie en vaardigheden van jouw vak en door tegelijkertijd deels te werken in interdisciplinaire groepen, ben je voorbereid op een geïntegreerde beroepsuitoefening in het huidige werkveld. Waarin, binnen vervagende grenzen, een toenemende vraag is naar jouw specifieke ontwerpvaardigheid.
Werken in een internationale context wordt steeds belangrijker. De Academie onderhoudt dan ook een actief netwerk met buitenlandse opleidingen, waarmee op kleine schaal studenten en docenten worden uitgewisseld en is lid van de European Association of Architectural Education (EAAE).
Inspirerende omgeving
De Academie voor Bouwkunst is een kleinschalige opleiding in het centrum van de stad. Alle elementen van het stedelijke landschap die worden bestudeerd en onderwezen zijn terug te vinden in de context die ons omringt. Zo wordt de stad jouw eigen laboratorium, als maatschappelijk bouwwerk, historisch kunstwerk en blijvende ontwerpopgave. Tegelijkertijd is het werk van de studenten weer waardevol voor de stad zelf. Met de onderwerpen die de Academie agendeert en de ontwerpen die de studenten maken creëren we keer op keer een parallelle werkelijkheid, die zeker niet aan zeggingskracht onder hoeft te doen.
Studieoverzicht Architectuur 24-25
ONZE MISSIE: SAMEN BOUWEN AAN EEN DUURZAME TOEKOMST
Als nieuwe generatie ruimtelijk ontwerpers en kritische denkers staan de studenten voor urgente en complexe uitdagingen — klimaatverandering, grondstoffenschaarste, energietransitie, sociale ongelijkheid en afnemende biodiversiteit: allemaal ruimtelijke vraagstukken waarvoor nu antwoorden moeten worden gezocht om perspectief te bieden op een duurzame en inclusieve toekomst. In het onderwijs en onderzoek op de Academie van Bouwkunst Amsterdam staan deze onderwerpen centraal.
CURRICULUM
De drie opleidingen hebben elk eenzelfde opbouw. In de zes onderwijssemesters die voorafgaan aan het afstuderen, worden zes soorten onderwijsvormen parallel aangeboden:
- Projecten (P)
- Onderzoek (O)
- Vormstudies (V)
- Colleges (C)
- Keuzevakken (K)
- Reflectie (R)
Deze 3 onderwijsvormen worden aangevuld met:
- Tools in semester 1 en 2
- Intercultural Competences in semester 3
- de Winter School tussen semester 1 en 2
- de Graduation Clinic in semester 6
Met deze onderwijselementen wordt niet alleen aandacht gegeven aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, maar wordt ook actief aan het eigen portfolio gewerkt.
BEROEPSERVARING
Onderdeel van de opleiding aan de Academie van Bouwkunst is het verwerven van relevante beroepservaring. Het werken in de praktijk vindt tegelijkertijd met de studie plaats: concurrent onderwijs. In het algemeen betekent dit voor een student architectuur werk op een architectenbureau, voor een student stedenbouw op een stedenbouwkundigbureau of bij een stedenbouwkundige dienst, en voor een student landschapsarchitectuur op een bureau voor landschapsarchitectuur of bij een dienst waar relevant landschapskundig ontwerpwerk wordt verricht.
Ook is het mogelijk om op freelance basis voor meerdere werkgevers te werken in de discipline waarin de student studeert.Het is toegestaan om de studie aan de Academie van Bouwkunst te combineren met een eigen praktijk of onderneming. In dat geval is het een voorwaarde dat je vooraf in een schriftelijk verzoek aangeeft wat de werkzaamheden zijn die je verricht, onderbouwt hoeveel tijd je aan deze werkzaamheden werkt, welke beroepskwalificaties daarmee worden ontwikkeld en wie je mentor is die je bij deze werkzaamheden begeleidt. Daarnaast motiveer je waarom de werksituatie in kwalitatief opzicht voldoet aan de eisen die de Academie stelt. Na goedkeuring van de opleiding kan je deze praktijk- en beroepservaring opnemen in de te beoordelen praktijkdocumenten.
SEMESTER 1
P1a (AUL) Unlearning
P1b (A) Scenography
O1 (AUL) Methods
V1a (AUL) Natural Matter
V1b (AUL) Technical Matter
T1 (A) Constructional Design
C1 (AUL) Foundations and Reflection
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 2
WS (AUL) Winter School
P2a (AU) Typology
P2b (AL) NatureCulture
O2a (A) Forms of Knowledge
O2b (AUL) Ecosystems and Reflection
V2a (AUL) Inspirational Matter
V2b (AUL) Self-Growing Matter
T2 (A) Constructional Design
C2 (AUL) Book and Debating Club
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
In het vierde jaar vangt het afstudeertraject aan. Onze eindtermen Architectuur zijn als volgt:
DISCIPLINE
- het vermogen tot architectonische vormgeving die zowel aan esthetische als aan technische en functionele eisen voldoet;
- passende kennis van de internationale geschiedenis en de theorie van de architectuur en aanverwante kunstvormen, technologische vakken en menswetenschappen;
- vaardigheid om een ontwerp en plan in beeld, geschrift en woord voor anderen inzichtelijk te maken in een interdisciplinaire, internationale en/of interculturele context;
- inzicht in de problemen op het gebied van duurzaamheid, het constructief ontwerp, de constructie en de civiele bouwkunde in verband met het ontwerpen van gebouwen in binnen- en buitenland;
CONTEXT
- passende kennis van de natuurkundige en technologische vraagstukken die samenhangen met de functie van een bouwwerk met het oog op het verschaffen van comfort en bescherming tegen weersomstandigheden;
- passende kennis van de voor een project relevante industrieën, organisaties, voorschriften en procedures die een rol spelen bij het vertalen van ontwerpen in bouwwerken en het inpassen van plannen in de planologie;
- passende kennis van stedenbouw, tuin- en landschapsarchitectuur en planologie en daarbij gebruikte technieken voor zover deze van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de architectonische vormgeving;
- passende kennis van de beeldende kunsten, voor zover deze van invloed kunnen zijn op de kwaliteit van de architectonische vormgeving;
- inzicht en vaardigheid in de methoden van onderzoek en van voorbereiding bij het maken van architectonische projecten;
BEROEP
- inzicht in het architectenberoep en de rol van de architect in de maatschappij in binnen- en buitenland, in het bijzonder bij het maken van projecten waarin rekening wordt gehouden met sociale factoren;
- inzicht in de relatie tussen mensen en architectonische constructies en tussen architectonische constructies en hun omgeving, alsmede in de noodzaak om architectonische constructies en de ruimten daartussen af te stemmen op menselijke behoeften en maatstaven in binnen- en buitenland;
- technische bekwaamheid als ontwerper, teneinde binnen de door begrotingsfactoren en bouwvoorschriften gestelde grenzen te kunnen voldoen aan de eisen van de gebruikers van een gebouw;
- relevante passende kennis van en inzicht in procedures en processen van besluitvorming.
Beroepsperspectief
De Academie van Bouwkunst Amsterdam stimuleert haar studenten om het maximale uit hun talenten te halen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau en regelmatig wordt het werk van studenten van de Academie bekroond met de Archiprix of andere prijzen.
Architect
Na de masteropleiding Architectuur heb je de beschikking over een breed en gefundeerd ontwerp- en onderzoeksinstrumentarium en kun je nationaal en internationaal opereren als architect. Daarbij kun je als zelfstandig ontwerper binnen een bureau effectief samenwerken met andere disciplines in het ontwerp-, plan-, en uitvoeringsproces, of je eigen bureau beginnen.
Verschuivingen en de essentie van het vak
Was de architect vroeger een echte bouwmeester die het gehele bouwproces beïnvloedde, tegenwoordig is diens rol meer die van de ontwerpende partij binnen grotere processen. Een architect moet kunnen anticiperen op veranderingen in het gebruik en het functioneren van gebouwen. Het blijft echter de taak om alle randvoorwaarden, eisen en ambities van een betekenisvol architectonisch antwoord te voorzien. Hierdoor neemt de architect nog steeds de centrale positie in binnen het ontwerpproces.
Titel
Het diploma Architectuur van de Academie van Bouwkunst geeft afgestudeerden het recht op zelfstandige beroepsuitoefening van het beroep Architect en voldoet aan de toelatingseisen van de verschillende registers die in de Wet op de Architectentitel geformuleerd zijn. Als afgestudeerde heb je rechtstreeks toegang tot het Architectenregister.
Afbeelding in header: The Plant door Jasmijn Rothuizen.