Master Landschapsarchitectuur
Landschapsarchitectuur wordt ook wel omschreven als ‘tekenen in de topografie’, maar het vak omvat veel meer. In de masteropleiding aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam verwerf je de kennis, inzicht en vaardigheden die het mogelijk maken ruimtelijke problemen ontwerpend op te lossen en nieuwe topografische situaties in beeld te brengen. Op verschillende schaal- en abstractieniveaus, van tuin tot regio. Je leert niet alleen om nieuwe elementen als water, infrastructuur, bebouwing of groen te verzoenen met de aanwezige kwaliteiten en mogelijkheden van de natuurlijke en historische omgeving, maar ook om een proces in gang zetten waarbij steeds meer partijen aanhaken.
Onderzoek is een belangrijk onderdeel van het werk, hieruit kan werkelijk begrip en innovatie voortkomen. Dat is ook begrip krijgen van de andere factoren dan de ruimtelijke; de gebruikers, de makers en beheerders. Bovendien is de landschapsarchitect zich nadrukkelijk bewust van de invloed die de factor tijd heeft op de kwaliteit van de omgeving, en kan deze zijn werk laten doen. Door het aanbrengen van de juiste basiscondities ontstaat een hoogwaardige buitenruimte.
Studieoverzicht Landschapsarchitectuur 24-25
ONZE MISSIE: SAMEN BOUWEN AAN EEN DUURZAME TOEKOMST
Als nieuwe generatie ruimtelijk ontwerpers en kritische denkers staan de studenten voor urgente en complexe uitdagingen — klimaatverandering, grondstoffenschaarste, energietransitie, sociale ongelijkheid en afnemende biodiversiteit: allemaal ruimtelijke vraagstukken waarvoor nu antwoorden moeten worden gezocht om perspectief te bieden op een duurzame en inclusieve toekomst. In het onderwijs en onderzoek op de Academie van Bouwkunst Amsterdam staan deze onderwerpen centraal.
CURRICULUM
De drie opleidingen hebben elk eenzelfde opbouw. In de zes onderwijssemesters die voorafgaan aan het afstuderen, worden zes soorten onderwijsvormen parallel aangeboden:
- Projecten (P)
- Onderzoek (O)
- Vormstudies (V)
- Colleges (C)
- Keuzevakken (K)
- Reflectie (R)
Deze 3 onderwijsvormen worden aangevuld met:
- Tools in semester 1 en 2
- Intercultural Competences in semester 3
- de Winter School tussen semester 1 en 2
- de Graduation Clinic in semester 6
Met deze onderwijselementen wordt niet alleen aandacht gegeven aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, maar wordt ook actief aan het eigen portfolio gewerkt.
BEROEPSERVARING
Onderdeel van de opleiding aan de Academie van Bouwkunst is het verwerven van relevante beroepservaring. Het werken in de praktijk vindt tegelijkertijd met de studie plaats: concurrent onderwijs. In het algemeen betekent dit voor een student architectuur werk op een architectenbureau, voor een student stedenbouw op een stedenbouwkundigbureau of bij een stedenbouwkundige dienst, en voor een student landschapsarchitectuur op een bureau voor landschapsarchitectuur of bij een dienst waar relevant landschapskundig ontwerpwerk wordt verricht.
Ook is het mogelijk om op freelance basis voor meerdere werkgevers te werken in de discipline waarin de student studeert.Het is toegestaan om de studie aan de Academie van Bouwkunst te combineren met een eigen praktijk of onderneming. In dat geval is het een voorwaarde dat je vooraf in een schriftelijk verzoek aangeeft wat de werkzaamheden zijn die je verricht, onderbouwt hoeveel tijd je aan deze werkzaamheden werkt, welke beroepskwalificaties daarmee worden ontwikkeld en wie je mentor is die je bij deze werkzaamheden begeleidt. Daarnaast motiveer je waarom de werksituatie in kwalitatief opzicht voldoet aan de eisen die de Academie stelt. Na goedkeuring van de opleiding kan je deze praktijk- en beroepservaring opnemen in de te beoordelen praktijkdocumenten.
SEMESTER 1
P1a (AUL) Unlearning
P1b (UL) Open Realm
O1 (AUL) Methods
V1a (AUL) Natural Matter
V1b (AUL) Technical Matter
T1 (UL) Landscape analysis / Urban space
C1 (AUL) Foundations and Reflection
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 2
WS (AUL) Winter School
P2a (L) Interbeing
P2b(AL) NatureCulture
O2a (L) Ecology and Biodiversity
O2b (AUL) Ecosystems and Reflection
V2a (AUL) Inspirational Matter
V2b (AUL) Self-Growing Matter
T2 (UL) Landscape analysis / Urban space
C2 (AUL) Book and Debating Club
R1+R2 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 3
P3 (L) The Urban Landscape
O3a (L) Nature-inclusive Design
O3b (L) Public Space Design
IC (AUL) Intercultural Competence
C3 (AUL) Practices
R3+R4 (AUL) Reflective Competence
SEMESTER 4
P4 (UL) Regional Research and Design
O4a (UL) Regional Research
O4b (L) Ecology and Biodiversity
C4 (AUL) Perspectives
R3+R4 (AUL) Reflective Competence
In het vierde jaar vangt het afstudeertraject aan. Onze eindtermen Landschapsarchitectuur zijn als volgt:
DISCIPLINE
- Het vermogen om ruimtelijke plannen en concepten op verschillende schaalniveaus te ontwerpen voor de ontwikkeling en inrichting van de buitenruimte die voldoen aan zowel esthetische, alsmede technische en functionele eisen;
- Passende kennis van en inzicht in de internationale geschiedenis en theorie van de tuin- en landschapsarchitectuur in samenhang met de beeldende kunst en de andere architectonische discipline;
- Passende kennis van en inzicht in de aanleg en de ontwikkeling van de buitenruimte en de abiotische, biotische en antropogene processen die daaraan ten grondslag liggen, alsmede het vermogen deze kennis toe te passen;
- Passende kennis van en inzicht in de materiële en immateriële betekenis van de buitenruimte en de effecten van veranderingen daarin voor mens en samenleving;
CONTEXT
- Passende kennis van en inzicht in het ontwerp en de uitvoering van beplantingsplannen en de civieltechnische aspecten van de buitenruimte, en het vermogen deze kennis toe te passen;
- Vermogen om ruimtelijke plannen visueel, mondeling en schriftelijk duidelijk te maken aan anderen in een interdisciplinaire, internationale en/of interculturele context;
- Passende kennis van architectuur en stedenbouw, en hun relatie tot landschapsarchitectuur;
- Passende kennis van en inzicht in natuur, ruimtelijke ordening, landgebruik en ruimtelijke ordening, ruimtelijke ordening en milieuwetgeving, de bijbehorende processen en de procedures van besluitvorming in Nederland;
- Passende kennis van en inzicht in het planningsproces in de belangrijkste onderdelen daarvan: beoordeling en analyse, formulering van doelen en programmering, ruimtelijk ontwerp en evaluatie, alsmede alsmede het vermogen deze kennis toe te passen;
BEROEP
- Inzicht in het beroep van tuin- en landschapsarchitect en de rol van de tuin- en landschapsarchitect in de samenleving in Nederland en daarbuiten;
- Passende kennis van en inzicht in de technieken die relevant zijn om plannen te concretiseren.
Beroepsperspectief
Na de Masteropleiding Landschapsarchitectuur heb je de beschikking over een breed en gefundeerd ontwerp- en onderzoeksinstrumentarium en kun je nationaal en internationaal opereren als landschapsarchitect. Daarbij kun je als zelfstandig ontwerper binnen een bureau effectief samenwerken met andere disciplines in het ontwerp-, plan-, en uitvoeringsproces, of je eigen bureau beginnen.
Duurzame verandering van de dagelijkse leefomgeving
De landschapsarchitectuur is een discipline met een brede oriëntatie, gericht op duurzame verandering van de dagelijkse leefomgeving. Mede daardoor heeft de landschapsarchitect de laatste jaren een steeds belangrijkere rol gekregen binnen het proces van de ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte. Als ontwerpende discipline is de landschapsarchitectuur sterk verwant aan de architectuur, stedenbouw, cultuurtechniek en civiele techniek.
EMiLA: European Master in Landscape Architecture
EMiLA (European Master in Landscape Architecture) biedt studenten landschapsarchitectuur de mogelijkheid om het vak in de Europese context te leren kennen en om onderwijservaring in het buitenland op te doen. Doel hiervan is meer inzicht te verwerven in de belangrijke Europese thema’s voor landschapsarchitectuur en de verschillende benaderingen van het vak te leren kennen. Studenten leren hoe politieke verschillen binnen Europa het landschap beïnvloeden en verwerven inzicht in de samenwerking op het terrein van grensoverstijgend landschap.
Als je als student Landschapsarchitectuur voor het EMiLA-programma kiest, volg je in je tweede studiejaar geen lessen aan de Academie van Bouwkunst, maar twee semesters aan twee door jou gekozen scholen. Naast het programma aan deze deelnemende instituten volg je een Summer School programma en een e-learning programma.
EMiLA is een gezamenlijk uitwisselingsprogramma van vijf opleidingen voor landschapsarchitectuur in Europa. Deze opleidingen zijn de École Nationale Supérieure de Paysage (Versailles), Fakultät für Architektur und Landschaft, Leibniz Universität (Hannover), Academie van Bouwkunst Amsterdam, Universitat Politècnica de Catalunya (Barcelona) en de Edinburgh College of Art, University of Edinburgh.
Elke deelnemende school heeft zijn eigen toelatingseisen vastgesteld die passen bij aan de opleiding. Onze studenten kunnen deelnemen na het eerste jaar van de Master Landschapsarchitectuur met succes afgerond te hebben.
Als je als student Landschapsarchitectuur voor het EMiLA-programma kiest, volg je in je tweede studiejaar geen lessen aan de Academie van Bouwkunst, maar twee semesters aan twee door jou gekozen scholen.
Je komt terecht in het lopende programma van de scholen. Zij nemen deel aan de jaarlijkse Summer School, die elk jaar wordt georganiseerd door een van de deelnemende scholen en (waaraan ook niet-EMiLA-studenten kunnen deelnemen). Daarnaast volg je individueel een e-learning module op de website van EMILA. In deze module vindt een uitwisseling van kennis en informatie tussen alle EMILA-studenten onder begeleiding van de docent.
Na het succesvol afronden van het EMiLA-programma ontvang je een diploma met de titel European Master in Landscape Architecture.
Meer weten? Kijk op de EMiLA-website!
Landschapsarchitectuur aan de Academie van Bouwkunst
De Academie van Bouwkunst Amsterdam stimuleert haar studenten om het maximale uit hun talenten te halen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau en regelmatig wordt het werk van studenten van de Academie bekroond met de Archiprix of andere prijzen. Het diploma Landschapsarchitectuur van de Academie van Bouwkunst geeft afgestudeerden het recht op zelfstandige beroepsuitoefening van het beroep Landschapsarchitect en voldoet aan de toelatingseisen van de verschillende registers die in de Wet op de Architectentitel geformuleerd zijn. Daarom heb je als afgestudeerde rechtstreeks toegang tot het Architectenregister.
Interdisciplinair en internationaal
Architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur zijn zelfstandige disciplines, maar tegelijkertijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Academie van Bouwkunst Amsterdam is de enige Nederlandse ontwerpopleiding die deze drie ruimtelijke disciplines in samenhang aanbiedt. Door de focus op de essentie en vaardigheden van jouw vak en tegelijkertijd deels te werken in interdisciplinaire groepen, ben je voorbereid op een geïntegreerde beroepsuitoefening in het huidige werkveld. Waarin, binnen vervagende grenzen, een toenemende vraag is naar jouw specifieke ontwerpvaardigheid. Ook het werken in een internationale context wordt steeds belangrijker. De Academie onderhoudt dan ook een actief netwerk met buitenlandse opleidingen, waarmee op kleine schaal studenten en docenten worden uitgewisseld en is lid van de European Association of Architectural Education (EAAE).
Inspirerende omgeving
De Academie voor Bouwkunst Amsterdam is een kleinschalige opleiding in het centrum van de stad. Alle elementen van het stedelijke landschap die hier worden bestudeerd en onderwezen zijn terug te vinden in de context die ons omringt. Zo worden stad en het omringende landschap jouw eigen laboratorium, als maatschappelijk bouwwerk, historisch kunstwerk en blijvende ontwerpopgave. Tegelijkertijd is het werk van de studenten weer waardevol voor de omgeving zelf. Met de onderwerpen die de Academie agendeert en de ontwerpen die de studenten maken creëren we keer op keer een parallelle werkelijkheid, die zeker niet aan zeggingskracht onder hoeft te doen.
Afbeelding header: Stadswildernis door alumnus Mark Vergeer.