Jacoba Istel-Slooten

Jacoba Istel-Slooten

Opleiding
Architectuur
Lichting
2024
E-mail
Jacoba.t.istel@gmail.com
Contact
LinkedIn

WilderNes – een ecocentrische school


Mijn afstudeerproject “WilderNes” is een school die ontworpen is vanuit de natuurlijke processen van de locatie, de Polder de Nes. Polder de Nes is een buitendijkse polder noordelijk van Amsterdam op de grens van het Markermeer en het Veenweide landschap van Waterland.  

Kinderen leren hier direct en indirect wat de invloed van menselijk doen is op ons natuurlijke omgeving. Tegelijkertijd, om de menselijke invloed zichtbaar te maken en de natuurwaarde van de plek te verhogen, is de school onderdeel van een landschappelijk ontwerp waarbij een deel van het cultuurlandschap van de polder teruggegeven wordt aan de natuur en wildernis mag worden.  

Door deze symbiose van landschap en architectuur leren kinderen in WilderNes met een nieuwe perspectief naar hun natuurlijke omgeving te kijken. 

Kinderen helpen om iets zelf te ontdekken en te begrijpen is een kernwaarde van het montessorionderwijs, de school WilderNes doet dit ook. Dat gebeurt door het lokaal gebruikte materiaal zichtbaar en tastbaar te maken en ook de levenscyclus van deze. Maar ook doordat de school op verschillende manieren met zijn omgeving interageert. Naar het kwetsbare veenweidelandschap toe wordt de school meer onderdeel van de dijk en vormt zelfs bij de entree en vogelkijkmuur. De lokalen aan de andere kant richting het Markermeer interageren met in- en uitkepingen met de dynamische en robuuster wildernis. Zo staan sommige lokalen op palen en andere drijven. Soms helpen de gebouwen zelfs mee met de ontwikkeling van natuurlijke oevers door beschermde plekken van wind en golven te vormen.  

Door analyse van de cultuurhistorische omgeving heb ik een bijzondere typologie in het historisch dorp Marken ontdekt. Door het bouwen met ruwe weersomstandigheden op het voormalig eiland staan de gebouwen dicht op elkaar en vormen kleine pleintjes en tussenruimte.  Deze hebben een bijzonder klimaat maar zijn ook waardevol voor sociale interacties en geven een gericht uitzicht, tussen de gebouwen door, naar het landschap. Deze typologie is de basis voor de architectuur van de school naast de landschappelijke omstandigheden en helpt de kinderen de natuur en hun relatie ermee te beleven en begrijpen. 
 

Afstudeerdatum: 21 november 2023 
Afstudeercommissie: Jolijn Valk (mentor), Dingeman Deijs, Dirk Sijmons 
Toegevoegde leden t.b.v. het examen: Jeroen van Mechelen, Rogier van den Brink 

Terug naar lijst
Delen