Master Landschapsarchitectuur
Landschapsarchitectuur onderzoekt, schetst en geeft vorm aan het landschap waarin we leven. We werken op verschillende schaalniveaus, van tuin tot regio, en houden steeds rekening met de invloed van tijd. In dit vakgebied werk je dagelijks met het natuurlijke en het door mensen gemaakte, met het tastbare en het denkbeeldige, met het praktische en het poëtische. Als landschapsarchitect heb je praktische kennis van onder andere bodem, water, bomen en planten. Je hebt inzicht in hoe mens en natuur met elkaar verweven zijn en hoe je hieraan vormgeeft.
Wat je leert
In de opleiding Landschapsarchitectuur aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam onderzoeken we nieuwe relaties tussen mens en natuur. We kijken verder dan de huidige antropocentrische benadering, waarin alles in dienst staat van de mens, en zoeken naar een meer natuurgerichte houding. Daarbij ontwerpen we omstandigheden die gunstig zijn voor alle levensvormen, menselijk en niet-menselijk. Deze manier van werken sluit aan bij het Climate Curriculum van de Academie, waarin we streven naar natuurpositief, regeneratief en rechtvaardig ontwerp in al ons onderwijs en onderzoek.
Landschapsarchitectuur wordt ook wel omschreven als ‘tekenen in de topografie’, maar het vak is veel breder. In de masteropleiding aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam leer je hoe je ruimtelijke problemen via ontwerp kunt oplossen en nieuwe landschappen kunt verbeelden. Je leert nieuwe elementen zoals water, infrastructuur, bebouwing en groen te verbinden met de bestaande kwaliteiten van het landschap en de historie. Ook leer je hoe je processen in gang zet waarbij steeds meer partijen betrokken raken.
Als onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten zijn we bij de Academie van Bouwkunst goed gepositioneerd om in onze ontwerp- en onderzoekstudio’s, samen met studenten, het praktische en het poëtische te combineren. Zo komen we tot betekenisvolle ontwerpen die bijdragen aan betere leefomstandigheden voor alle vormen van leven.
Onderzoek is een belangrijk onderdeel van het vak. Het leidt tot dieper begrip en tot innovatie. Daarbij gaat het niet alleen om ruimtelijke factoren, maar ook om de rol van gebruikers, makers en beheerders. Een landschapsarchitect is zich bovendien altijd bewust van het effect van tijd op de omgeving en kan die tijd bewust zijn werk laten doen. Door de juiste basiscondities te creëren, ontstaat een kwalitatief hoogstaande buitenruimte.
Over het curriculum
Op de Academie van Bouwkunst Amsterdam hebben alle drie de masteropleidingen eenzelfde opbouw. In de zes onderwijssemesters, voorafgaand aan het afstuderen, worden verschillende onderwijsvormen parallel aangeboden: ontwerpprojecten, onderzoek, vormstudies, colleges en keuzevakken. Daarnaast worden er verschillende andere vakken aangeboden die bijdragen aan de ontwikkeling van jouw kennis en vaardigheden. Zo werk je door je studie heen aan de opbouw van je eigen portfolio en leer je reflecteren op je eigen werk.
Tijdens je studie besteedt je de helft van je tijd aan studeren en de andere helft breng je door in het werkveld. Dit onderwijsmodel (het concurrent model) geeft je de mogelijkheid om tijdens je studie een netwerk van vakgenoten op te bouwen en ervaring op te doen in de beroepspraktijk. Lees meer over het curriculum in de studiegids of bekijk de video hieronder.
EMiLA: European Master in Landscape Architecture
EMiLA biedt studenten de kans om landschapsarchitectuur in een Europese context te leren kennen en internationale onderwijservaring op te doen. Zo krijg je meer inzicht in belangrijke Europese vraagstukken in het vak en leer je verschillende benaderingen kennen. Studenten ontdekken hoe politieke verschillen binnen Europa invloed hebben op het landschap en leren hoe internationale samenwerking werkt bij grensoverschrijdende landschappen.
Als je als student Landschapsarchitectuur voor het EMiLA-programma kiest, volg je in je tweede studiejaar geen lessen aan de Academie van Bouwkunst, maar twee semesters aan twee Europese scholen die je zelf kiest. Daarnaast volg je een Summer School en een e-learning programma. Lees hier meer over EMiLA.
Interdisciplinair en internationaal
Architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur zijn zelfstandige vakgebieden, maar ze horen ook bij elkaar. De Academie van Bouwkunst Amsterdam is de enige Nederlandse opleiding waar deze drie ruimtelijke disciplines in samenhang worden aangeboden. Je verdiept je in de essentie en de vaardigheden van jouw vak, maar werkt ook samen in interdisciplinaire groepen. Zo word je goed voorbereid op het werkveld, waar de grenzen tussen disciplines steeds meer vervagen en er veel vraag is naar jouw ontwerpkennis.
Ook internationaal werken wordt steeds belangrijker. De Academie van Bouwkunst Amsterdam maakt daarom deel uit van een actief netwerk van buitenlandse opleidingen waarbinnen studenten en docenten kunnen participeren in uitwisselingsprogramma's. We zijn bovendien lid van de Association of European Schools of Planning (AESOP) en International Society of City and Regional Planners (Isocarp).
Na je studie
Na het afronden van de masteropleiding Landschapsarchitectuur beschik je over een breed en stevig pakket aan ontwerp- en onderzoeksmethoden. Je kunt als architect nationaal en internationaal aan de slag. Je kunt zelfstandig werken of binnen een bureau effectief samenwerken met andere disciplines in het ontwerp-, plan- en uitvoeringsproces. Ook kun je je eigen bureau starten. Na het succesvol afronden van je opleiding krijg je directe toegang tot het architectenregister. Benieuwd hoe studenten de opleiding zelf ervaren? Bekijk dan de video hieronder.
Afbeelding header: Stadswildernis door alumnus Mark Vergeer.