Evie Lentjes

Evie Lentjes

Opleiding
Architectuur
Lichting
2025
E-mail
evie.lentjes@live.nl
Contact
LinkedIn

The Sensitive Schoolday; A Learning Journey

De Sensitieve Schooldag: Een Reis van Leren

“Een architectonische reis van individuele keuze, verbinding met de natuur, beschutting en decentralisatie. Ontworpen voor hoogsensitieve kinderen, ter ondersteuning van het welzijn van iedereen.” 

In Nederland vallen hoogsensitieve kinderen vaak buiten de boot in het onderwijssysteem, ondanks passend onderwijs. Hoogsensitiviteit is geen ziekte maar een aangeboren eigenschap die een integraal onderdeel vormt van wie iemand is. Ongeveer 20% van de kinderen is hoogsensitief en wordt op de basisschool en de middelbare school niet altijd goed begrepen, soms onterecht ingedeeld op een lager onderwijsniveau, doorverwezen naar speciaal onderwijs of ze vallen volledig buiten het onderwijssysteem . Kortom, het huidige onderwijssysteem schiet tekort voor deze kinderen.  

Als architecten hebben we geen invloed op de onderwijsvormen maar wél op de fysieke ruimte waarin dit onderwijs plaatsvindt. In plaats van te ontwerpen voor de norm – de 80% niet-hoogsensitieve gebruikers – heb ik een ontwerp gemaakt dat specifiek is afgestemd op de behoeften van de 20% die wél hoogsensitief is. Hierdoor geef ik hoogsensitieve leerlingen de kans om tot hun volledige potentieel te komen en zich thuis te voelen zonder de niet-hoogsensitieve leerlingen uit te sluiten. Het gaat namelijk niet om een vorm van onderwijs, maar om een schoolomgeving die ook voor hoogsensitieve leerlingen een plek kan zijn om te kunnen groeien en zich prettig kunnen voelen, samen met niet hoogsensitieve medeleerlingen. 

Het project is gebaseerd op vier kernelementen die de basis vormen voor het ontwerpen voor hoogsensitiviteit; decentralisatie, integratie van binnen-en-buiten, beschutting en keuzes. Dit komt  samen in een bestaand schoolgebouw in Eindhoven, met als resultaat een ontwerp met duidelijke architectonische principes voor een middelbare school, gericht op hoogsensitieve leerlingen en leraren, die tegelijkertijd toegankelijk blijft voor iedereen.  

Ik nodig jullie uit om samen met mij op ontdekkingsreis te gaan, waarin we leren, ervaren en ontdekken wat het betekent om jezelf en hoogsensitief te kunnen zijn in een schoolomgeving. We gaan ontdekken hoe het is voor een hoogsensitief kind om naar school te gaan en wat er nodig is om deze ‘vergeten-groep’ zich echt thuis te laten voelen in hun schoolomgeving. Ik zal jullie laten zien hoe dit alles samenkomt in mijn ontwerp, in de sensitieve schooldag: een architectonische reis van individuele keuze, verbinding met de natuur, beschutting en decentralisatie. Ontworpen voor hoogsensitieve kinderen, ter ondersteuning van het welzijn van iedereen. 

 

Afstudeerdatum: 27 november 2024 
Afstudeercommissie: Judith Korpershoek (mentor), Jeanne Tan, Bart Bulter 
Toegevoegde leden t.b.v. het examen: Micha de Haas, Floris Hund 

Terug naar lijst
Delen