Kiwa van Riel
- Contact
- LinkedIn
Hiking trail
- een basisschool voor beweging en verbinding
Hiking trail ('Wandelpad') is een basisschool waar beweging en samenspel worden aangemoedigd. In 2024 staan er ongeveer 620 leerlingen ingeschreven, ondersteund door ongeveer 50 leraren en personeelsleden. Het nieuwe ontwerpvoorstel is ongeveer 6.800 m2 groot en maakt gebruik van delen van westerse onderwijsmethoden met respect voor de Japanse cultuur en waarden.
Concept
Kinderen leren door interactie met elkaar en door te bewegen of op ontdekkingstocht te gaan. Door een eindeloze wandelroute te introduceren, worden de kinderen aangemoedigd om te bewegen. In Japan is het gebruikelijk om de buitenschoenen te verwisselen voor binnenschoenen als je een schoolgebouw binnengaat. Om de buitenverkennende geest levend te houden (terwijl je binnen bent), worden in het nieuwe voorstel de schoenen aangehouden en alleen uitgetrokken als je het klaslokaal binnengaat.
Traditionele Japanse klassen bestaan uit gelijke leeftijdsgroepen. Door gemengde leeftijdsgroepen te maken, kunnen kinderen van elkaar leren en elkaar onderwijzen. Bij conventionele lesmethoden wordt er ook veel en langdurig in één klaslokaal gezeten. Door kleine flexibele werkruimtes buiten de klaslokalen aan te bieden, kunnen kinderen zelfstandig werken en eventueel contact maken met andere groepen.
Organisatie
Het gebouw bestaat uit een binnenring en een buitenring. De route begint met de binnenste ring (met de jongere groepen) die omhoog gaat. Bovenin gaat het over in de buitenring (met oudere groepen) en dan weer naar beneden. Beide ringen bevatten een leerstraat met studiehoekjes. Door de zeshoekige vorm van het gebouw ontstaan er leerpleinen in de hoekpunten waar de leerstraten samenkomen.
De leerruimtes van de jongere kinderen kijken uit op de binnenplaats, een veilige speelomgeving met planten en bomen voor de jongere kinderen. De leerruimtes voor de oudere kinderen kijken uit over het schoolterrein en de omliggende wijk, wat de meer avontuurlijke buitenwereld is.
Doel
In Japan is er een toenemende vraag naar scholen met alternatieve manieren van leren. Dit project wil inspireren door westerse educatieve en architecturale elementen te implementeren in een Japanse leeromgeving, met respect voor en behoud van de bestaande cultuur en waarden. Hopelijk geeft het wat pit aan de discussie en kunnen meer mensen dromen.
Afstudeerdatum: 28 mei 2024
Afstudeercommissie: Pnina Avidar (mentor), Elsbeth Falk, Yukiko Nezu
Toegevoegde leden t.b.v. het examen: Gus Tielens, Micha de Haas