Myrna Eussen

Myrna Eussen

Opleiding
Architectuur
Lichting
2022
E-mail
myrna_eussen@live.nl
Contact
LinkedIn

Van 0 tot 100

 

De kleine stad in het polderlandschap 

De vraag van de samenleving aan het onderwijs verandert en zal blijven veranderen. Het onderwijs is dynamisch en zoekt de verbinding. Veel van de huidige onderwijsgebouwen zijn echter statisch en niet ontworpen om de gewenste ontwikkeling en verbinding te stimuleren. 

Met het ontwerp 0 tot 100 heb ik laten zien dat de architectuur van een schoolgebouw een belangrijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. 

In het polderlandschap van Almere ontstaat er een kleine stad waarbij jong en oud met elkaar in verbinding staan. De keuze voor de nieuwe stad Almere is voor mij als geboren Almeerder vanzelfsprekend. Het gebouw ligt in het stadsbos van Almere. De positie van het gebouw verbindt Almere Poort, de nieuwste wijk van Almere met de Almere Pampus, een toekomstige wijk van Almere. Het gebouw gaat een duidelijke verbinding aan met het polderlandschap. 

Een belangrijk uitgangspunt van het ontwerp is dat verbinding mogelijk wordt als je de focus op ik verschuift naar de focus op wij. Een van de huidige onderwijsconcepten die hier expliciet aandacht voor heeft is de werkplaats - kindergemeenschap van Kees Boeke. Het gaat daar niet alleen om het leren van het individuele kind, maar ook om het leren samenleven. Deze vorm van onderwijs legt ook de verbinding tussen kinderopvang, primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Kinderen van verschillende leeftijdsgroepen van en met elkaar leren. De basis van mijn ontwerp is de Kinderwerkplaats van Kees Boeke in Bilthoven.  

Het onderwijs kent net als de maatschappij drie hoofdthema’s: cultuur, sport en science.  In het ontwerp heb ik deze drie functies benadrukt. De ruimtes voor cultuur, sport en science zijn zo ontworpen dat zowel het onderwijs als de omgeving er samen kunnen leren en elkaar ontmoeten. De ruimtes zijn tijdens, maar ook na schooltijd open. Er is een restaurant, theater, bibliotheek en atelierruimtes om ouders, grootouders en de buurt bij elkaar te brengen in een gebouw waar iedereen kan blijven leren. Waar volwassenen van de kinderen leren, maar waar ook kinderen in aanraking komen met de beroepen van de volwassenen. 

Het onderwijs en de samenleving zijn dynamisch en voortdurend in ontwikkeling. Mijn ontwerp is door de 9 bij 9 module adaptief en kan makkelijk aangepast worden aan een ander onderwijs concept. 

In het gebouw Van 0 tot 100 wordt er weer samengeleefd, op de school van onze kinderen.

 

Afstudeerdatum: 13 juli 2022 
Afstudeercommissie: Hans Hammink (mentor), Wouter Kroeze, Elsbeth Falk
Toegevoegde leden t.b.v. het examen: Saša Radenovic, Jochem Heijmans 

 

Terug naar lijst
Delen