Mickael van Es

Mickael van Es

Opleiding
Architectuur
Lichting
2022
E-mail
vanesmickael@gmail.com
Contact
LinkedIn

De school als gemeenschappelijke verbinder

 

Ik ben opgegroeid in een middelgroot Nederlands dorpje dicht bij de Belgische grens genaamd Zundert. Al tijdens mijn jonge levensjaren voelde ik een sterk gemeenschapsgevoel, voornamelijk door de dorpstraditie van het bloemencorso. Een traditie die de dorpsgenoten verbindt door het maken van grote creaties versiert met bloemen. Helaas groeit niet iedereen in Zundert op met dezelfde ervaring. Uit onderzoek blijkt dat er in de etnisch diverse wijk ‘de Berk’ weinig tot geen sociale samenhang heeft terwijl hier wel behoefte naar is. Het toevoegen van gemeenschappelijke activiteiten in de buurt kan sociale interactie stimuleren en gemeenschapsgevoel creëren. Daarom introduceer ik ‘De school als gemeenschappelijke verbinder'; een school voor de gemeenschap die zich openstelt voor de buurt en ruimte creëert voor bedrijvigheid, sociale interactie en cultuur. Om dit doel te bereiken zijn er drie belangrijke aspecten in het ontwerp van de school. Het gebouw openstellen voor publiek, gemengde functies introduceren en een permanente ruimte geven aan bloemencorso-activiteiten.

De bestaande grenzen openen.
Door het hek rond de bestaande school te verwijderen en een nieuw gebouw te creëren dat voor iedereen toegankelijk is, nodig ik mensen uit om het gebouw te betreden terwijl het leerproces in de school gewoon door kan gaan. Er zijn meerdere manieren van interactie mogelijk, van elkaar ontmoeten op de ontmoetings- en wachtplekken tot visuele interactie tussen de kinderen op de eerste verdieping en de mensen op de begane grond. Er zijn verschillende leerplekken gecreëerd, die allemaal een niveau van intimiteit bieden om verschillende manieren van leren te begunstigen. Ook zijn er specifieke architecturale vormen ontworpen om herkenning te geven aan de ruimtes, afbakeningen te creëren en een huiselijk gevoel te geven.

Gemengd gebruik
De introductie van mixed use-functies op de begane grond motiveert de mensen uit de wijk om te participeren in het publieke gebouw. In de vorm van ateliers en werkplaatsen zijn deze ruimtes geschikt voor verschillende soorten activiteiten. Van schilderen, beeldhouwen of muziek maken tot alleen of samen met anderen op de laptop werken. Omdat er geen strikte zichtbare grenzen zijn ontworpen tussen de school en de openbare zone van de buitenruimte, zijn een aantal voorzieningen, bijvoorbeeld een voetbalveld en een openbare tuin, toegankelijk en kunnen ze zowel door de school als door de buurt worden gebruikt.

Introductie van de lokale cultuur
Een culturele verbinder in dit project is de vaste werkplaats voor het bloemencorso in de school. De belangrijkste traditie van het dorp Zundert is een jaarlijks evenement genaamd bloemencorso, waar bijna elke inwoner aan meedoet. De integratie van deze activiteit in de school zal ervoor zorgen dat de jonge generaties met deze traditie opgroeien en het doorgeven aan de volgende, waardoor er een sterke culturele band ontstaat met de rest van het dorp. Het proces van het bloemencorso begint rond het vroege voorjaar en duurt tot de herfst, waardoor het een seizoensgebonden activiteit is. Tijdens de wintermaanden kan de ruimte voor andere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld als evenementenlocatie of opslag.

Samen kunnen deze ingrepen zorgen voor een betere sociale samenhang in de wijk, de lokale cultuur te bevorderen en het imago van het gebied te verbeteren. Daardoor kan iedereen die opgroeit en woont in Zundert zich betrokken, veilig en geaccepteerd voelen in de lokale gemeenschap. 

 

Afstudeerdatum: 22 augustus 2022
Afstudeercommissie: Chris Scheen (mentor), Jeroen Baijens, Vibeke Gieskes
Toegevoegde leden t.b.v. het examen: Jarrik Ouburg, Tatjana Djordjevic

Terug naar lijst
Delen